Sosiale Medier

Min digitale studieteknikk

Alt er digitalt. Jeg har de siste månedene lurt på hvordan jeg kan få mest mulig ut av all den faglige kunnskapen fra både klasserommet men også eksterne kilder på nett. Det meste er digitalt og forkledd i algoritmer og statistikk. Hvordan lærer vi i dette elektroniske informasjonssamfunnet? Jeg tror det handler om å utnytte, mestre og holde seg oppdatert på den nye teknologien. Her er mine teknikker.

Blogg på 1-2-3

Gjennom blogging har det å skrive faglige tekster og innlegg lagt starten på grunnlaget for egen digital utvikling og læring. Arbeidsformen i klassen og tilegning av kunnskap har vært et viktig redskap for læring og tankeutvikling. Sammen med klassen, har jeg fått muligheten til å reflektere og kommentere egne og andres tekster og dele deres synspunkter. Det har vært moro og dele erfaringer og meninger. Samtidig som vi øver på den akademiske tekstsjangeren, øker jeg min digitale kompetanse.

Jeg blogger for kompetanse og ytring. Trykk det på en t-skjorte.

Rammeverk for hvordan vi skal lære

Er det mulig å studere idag uten det digitale? Nei.
Jeg ble introdusert for internettet i en alder av 7 år. Året var 2004 og pappa hadde fått en stasjonær PC på loftet. Jeg gikk helt av skaftet. Så mye informasjon, bare ett tastetrykk unna! Min tidligere skolegang hadde frem til nå ikke vært preget av den store teknologiske utviklingen, og vi jobbet mye på “gamlemåten” med penn og papir. Noe jeg den dag idag fortsatt liker. Men til min store glede var studieløpet på videregående mer “matet” av den kulturelle forståelsen med nye systemer og digitale verktøy. Jeg fant tidlig en egen studieteknikk og var aldri redd for å “klikke rundt” for å tilegne meg informasjon og kunnskap.

Samarbeid og kjennskap til digitale verktøy

Teknologien har gjort at vi kan samarbeide, lære, dele og organisere oss på en helt annen måte nå enn tidligere, skriver Marianne Hagelia i sin bok om Digital studieteknikk (2017) Nesten alle har etter prinsippet muligheten til å produserer og kommunisere om mer eller mindre “alt mulig.” I klassen fikk vi blant annet mulighet til å samarbeide med andre på nett og dele meninger i offentligheten. Jeg har brukt elektroniske nettverk som knytter oppunder sosiale medier fordi de er hensiktsmessige, billige og enkle å nå ut til personer med.

Gjennom sosiale medier har jeg fått et helt nytt forhold til begrepene venner og deling. Ikke minst har mine digitale ferdigheter blitt styrket. I kurset til Arne Krokan har vi lært at oppbygningen av god søketjenester og hvor viktig denne utviklingen er for tjenestene og de sosiale mediene på internett.

Samleprosess – mine digitale notater

Jeg liker å sitte på kafé. Enten å skrive innlegg eller “scrolle” på mobilen. Slik får jeg ofte informasjon og kunnskap gjennom min smarttelefon. Vi trenger ikke lenger å pugge informasjon eller slå opp i leksikon dersom vi trenger kunnskap. Gjennom søkemotorer er tilgjengeligheten blitt i en større grad enklere, men evnen til å sjekke fakta likeså. Å lære informasjonskompetanse har aldri vært viktigere. Min kollokviegruppe har blant annet brukt Google som en samskrivingstjeneste.

Målet mitt er å lære. Jeg surfer på internett, bruker søketjenester til å tilegne meg informasjon, tar vare på bokmerker (lenker) og lagrer dokumenter på egen maskin. Gjennom min digitale studieteknikkk lærer jeg å frigjøre tid, jobbe mer effektivt og bedømme originalitet og pålitelighet.

Hvordan finner man systematisk og relevant stoff på internettet?

Å skrive seg til læring

Ved å bruke blogging som overordnet studieteknikk har jeg fått en autentisk læresituasjon. Det å skrive for et publikum krever gjennomarbeid, veiledning, bearbeiding, kommentarer, tilbakemeldinger og forståelse av faget. Det å lese medstudenter sine blogger gir innsikt og læring.

Min digitale verden

Kan dette hjelpe meg til å få den ultimate drømmejobben?

Mitt første innlegg handlet om at alle kunne publisere. Som selverklært “fagblogger” har jeg selv ansvar for hvordan jeg ønsker å forvalte min digitale identitet. Hvordan ønsker jeg at folk skal se meg – digitalt? Det jeg blogger om nå, vil det gi meg konsekvenser, eller viktigere: gir det meg drømmejobben senere? Vi får dokumentert kompetanse ovenfor arbeidslivet. Gjennom digital studieteknikk og tillært kunnskap har jeg mulighet til å delta i den offentlige samtalen. Gjennom kurset og bloggen har jeg innlegg for innlegg fått en faglig identitet på nettet – vil jeg få igjen for innsatsen når jeg er jobbsøkende?

Kilder:

Hagelia, M. (2017) Digital Studieteknikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

One Comment

  • Frida

    Dette var et spennende innlegg å lese! Du skriver oversiktlig og har en personlig skrivemåte som gjør tekstene dine morsomme og interessante å lese.

    Stå på videre:D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *