Digital Markedsføring,  E-læring,  Growth hacking

Growth Hacking – det er de beste metodene som skaper vekst!

Bli med inn i fremtidens markedsføring. Det å legge en 14 måneders strategiplan på egen magefølelse og deretter krysse både fingre og tær for at det skal gå fint – den tidene er over! Nå må alt hypotesesettes for å oppnå mest mulig vekst i din bedrift.

Fremtidig vekst

Hvordan bør egentlig bedriftene jobbe for å forsikre vekst i fremtiden? I dette innlegget skal vi se nærmere på hva fenomenet growth hacking egentlig er, hvordan det kan hjelpe norske nettsider og hvordan vi som eksamens gruppe kan bruke dette i vår helt nye nettbutikk med utgangspunkt i AARRR-modellen.

Kjært barn har mange navn

Growth hacking. Kjært barn har mange navn. La oss kalle det datadrevet markedsføring. Fenomenet er nemlig markedsføring på tvers av hele kundereisen, og som er basert på kontinuerlig og rask eksperimentering. Da Lars Bratberg besøkte “Markedsføringspodden” med Even Ødegård og Eivind Bodding forklarte han de to markedførerne at denne type markedsføring var “en holdning og arbeidsmetodikk som er særlig prosessstyrt.” Prosessen dokumenterer KPI og ser på både feilsøking og suksess til vekst. Som markedsfører er du nødt til å se på nye muligheter og måter å gjøre ting annerledes på, mente Bratberg. Det handler om å kunne skape mest mulig oppmerksomhet rundt tjenesten og produktet som markedsføres. Også for norske bedrifter.

Det å komme øverst i søkemotorene kan skape inntekter på hundre tusen, kanskje millioner av kroner

Lars Bratberg har egen nettside som tar for seg temaet – besøk den her!

Markedføring handler i dag om å bygge en digital strategi, og ha en god kontakt mellom person og bedrift. Det kan være kontakt gjennom sosiale medier, betalte annonser eller inne på bedriftens nettside.

Irenge Kozonza skriver en artikkel for Ingligo der han forklarer fenomenet som en tverrfaglige prosess og aktivitet på tvers av ulike salgskanaler, Vekstmarkedføringens mål er “å maksimere markedsaktiviteten og produktets evne til å holde på kunder og få enda flere kunder , uten å bruke mer penger på betalte markedskanaler. “

5. sekundertesten

Hvor god er du til å kommunisere godt å din nettside kan ses på gjennom “5-sekunders testen” Den går ut på å fange din oppmerksomhet. Helt gratis.

Det handler rett og lett om ditt oppmerksomhetsspenn. Ta en skjermbilde av nettsiden og last den opp til yousebilthub. Her sitter det personer. De får se på nettsiden din i noen sekunder. Deretter blir skjermen svar. Deretter blir de stilt tre sprøsmål (1) hva driver bedriften med (2) hva er deres kejrneprodukt og (3) hvorfor skal du kjøpe produktet.

Tenk på dette neste gang du er innom en nettside.

Vår nettbutikk og vår vekststrategi –

Besøk vår nettbutikk, mittlerret.no her!

Vi lager i disse tider en helt ny nettbutikk. Besøk den her!
Gjennom Growth hacking har vi lært at det er viktig å legge opp en konkret og solid vekststrategi. Siden nettburikken vår er prosjektbasert har vi laget en pilot, og ønsker derfor å utvikle en strategi som påvirker veksten direkte – og på særedeles kort tid!

Her er noen av amrkedaktivitetene vi ønsker å utføre. De er hentet fra AARRR-modellen.

  • Acquistion: Digitale markedsføringsaktiviteter. Vi må lage annonser og innhold på sosiale medier.
  • Activation: Gi et godt førsteinntrykk. De som besøker vår nettbutikk må få en forståelse av hva som selges – og kanskje en aha-opplevelse?
  • Retention: Kunder må forbli kunder. Vi ønsker at de – opptil flere ganger- skal komme tilbake til vår nettbutikk.
  • Revenue: Er det enkelt å registrere seg/betale i vår nettbutikk? Ja!
  • Referral: Vi må legge til rette for at ser er enklere for under å anbefale nettbutikken vår videre til sine venner og nære relasjoner.

Herman Ellegård

One Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *