Digital Markedsføring,  E-læring

NYHETSBREV – som selger!

You got m@ail!

Hvor mange nyhetsbrev får du i løpet av dagen? Hvilke leser du og hvilke drukner i den daglige strømmen av e-post? Jeg tipper en hel del.

I dette innlegget skal vi se på hva som skal til for å lage et godt, velformulert og spennende nyhetsbrev for din nettbutikk. Et godt nyhetsbrev gir en mer personlig tilstedeværelse og en gylden mulighet til å dele nyheter, kunngjøringer og eksklusive tilbud. Et nyhetsbrev gir deg også muligheten til å dele lenker og grafikk på en kreativ måte. Stikkord er: målgruppe, innhold og format.

Før du leser videre. Bruk to minutter på å tenke over hva du ønsker å oppnå med nyhetsbrevet ditt? Økt salg? Øke trafikken på din nettside? Konverteringer? Alt?

Økt målgruppeforståelse

Tekstdoktor Christine Calvert skriver i sin bok «Skriv så det selger», en bok for dem som vil overtale og overbevise, om økt målgruppefokus og viktigheten rundt å kjenne sine kunder. De som abonnerer på nyhetsbrevet ditt er første og fremst interessert i varen eller produktet du tilbyr. Dette er en utmerket salgskanal. Det er viktig å finne ut tidlig i prosessen hvem det er man skriver til. Du kjenner kanskje produktet inn og ut, men du må også kjenne din kunde, skriver Calvert. Tematikken tar gjerne utgangspunkt i kundenes liv, behov og problemer og forsøker å løse disse på best mulig måte ved hjelp av de produktene eller tjenestene selskapet tilbyr.

Eksempel: Mittlerret.no har kunstinteresserte som ønsker inspirasjon og engasjement rundt kunst og farger. De ønsker å gjøre den tomme veggen i stua om til et kunstverk. Vi skal inspirere og gi gode tilbud.

Gjør deg selv en tjeneste. Bestill Christine sin bok her!

Innholdet er nøkkelen

Det handler om god innholdsmarkedsføring. Etter du har funnet ut hvem som er din målgruppe og hva du ønsker å selge, må du få dette frem på papiret – og ut skjermen! Spør deg selv, alltid: kommer kunden til å bli glad for å åpne et nyhetsbrev fra oss? Brevet du sender ut skal gjør tre ting: inspirere, informere og underholde. Leseren merker fort om det du selger er relevant eller ikke. Da blir åpningsraten dårlig. Tro meg.

Flere studier, blant annet denne fra Hubspot, viser nemlig at hele 35–50 prosent av oss avgjør om vi skal åpne en e-post eller ikke – kun basert på hva vi synes om emnefeltet. Det sier seg selv at det lønner seg å legge inn ekstra innsats her. (Punktene nedenfor er hentet fra make.as)

Følgende typer emnefelt har høy åpningsrate:

Personalisering: Vis at du kjenner kundene dine. Bruk navnet deres, bostedet, gratuler dem med dagen eller spill på interesser og preferanser du har plukket opp gjennom tidligere interaksjoner. Pass imidlertid på å ta hensyn til personvernet og GDPR når du bruker slike personopplysninger.

Relevans: Koble deg på eksisterende trender og aktualitet, for eksempel sesong. Kundene dine er mest sannsynlig også opptatt av 17. mai, jul eller forberedelser til sommerferien.

Historiefortelling: Ta lærdom av nettaviser og hvordan de formidler essensen i en nyhetssak med noen få ord. Pirr nysgjerrigheten! «Sense of urgency»: Skap inntrykk av at en vare eller et tilbud er tilgjengelig bare i en begrenset tidsperiode eller at det raskt kan bli utsolgt. Dette stimulerer til handling.

Tilbud og rabatter: De aller fleste av oss liker å gjøre et godt kjøp. Dette i seg selv er et godt og salgsutløsende budskap, så lenge du ikke overdriver. Utropstegn og caps lock-skriking gjør at e-posten kan stemples som spam.

Oppsummert må du sørg for at det du skriver, selve innholdet, har verdi og aktualitet. Gjerne et salgstilbud over to setninger eller infografikk. Ha alltid med bilder av produktet du selger. Hold deg kort og konsis – leseren skal kunne «scanne» seg gjennom nyhetene og klikke seg videre om det vekker stor interesse. Legg heller inn lenker til gode landingssider på dine egne nettsider/nettbutikk.

Format:

Tenk også over hvordan ditt nyhetsbrev vises på forskjellige enheter. Mange leser e-post på mobil eller ipad. Nyhetsbrevet må være forholdvis kort, ikke for kompliser og ha bilder som kommer opp.

Vår nettbutikk og bruk av MailCimp:

I vår nettbutikk har vi laget en mal for bruk av nyhets-brev i MailChimp. Fra landingsiden med abonnenter på nyhetsbrevet vår ble disse integrert og importert gjennom “add contacts” i plattformen for e-postmarkedsføring.

Vi ønske å sende ut et nyhetsbrev på e-postene til våre subscribers.

Malen vår utformet vi med bilder av produktene vi solgte og informasjon om oss og nettbutikken. Vi følgte instruksene for “nyhetsbrev-mal” for å skape et godt utgangspunkt.

Deretter opprettet vi lansering – og nyhetsbrevet gjennom mal og valgte de listene med abonnenter vi ønsket å sende til. Det er viktig å dobbeltsjekke avsender, emnefelt og tittel.

Vi hadde allerede laget nyhetsbrevet i Beepro og valgte derfor passende tempalte. Hva du velger kommer litt an på hva du selger eller tilbyr. Er du en nettbutikk, er det naturlig at du velger en template som er rettet mot å selge produktene dine. 

Våre 5 tips til utforming av nyhetsbrev:

  1. Finn din kunde og selg deretter.
  2. Vær konsekvent og pass på innholdet ditt. Det skal være aktuelt og vekke interesse. Ha en godt emnefelt.
  3. Tenk at nyhetbrevet passer til de fleste formater på mobil og PC.
  4. Vær sosial og ha gjerne en personlig avsender.
  5. Se over/send til deg selv

Skrive historie skriver om at deres kunder helst ha gode tilbud og nyttige tips i nyhetsbrevet. Her er deres 90 ideer til et nyhetsbrev.

Lurer du hvordan vårt første nyhetsbrev så ut? Abonner på det her!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *