Digital Markedsføring

Inbound markedsføring – bli en kundemagnet.

I dette innlegget skal vi se nærmere på hva inbound markedsføring er, hva som er forskjellen på de to markedsføringformene; inbound og outbound, og hvilke bidrag og effekt førstnevnte har til den digitale markedsføringen på vårt nettbutikk.

Inbound markedsføring

Inbound markedsføring (marketing) er en markedsføringstrategi som dreier seg i hovedsak om å få kundene til å komme til deg, og ikke omvendt. Det er en form for helhetlig digital markedsføring som bruker innhold, automasjon, personalisering og måling for å nå potensielle kunder på nett.”

Denne metodikken passer ofte for bedrifter som har veldig lang kjøpsprosess, fordi kunden gjør en god del av researchen før de ender opp med sitt valg og forhåpentligvis; en fremtidig leverandør.

Følg disse fire stegene

Les mer om disse på inbound.no
  1. Tiltrekke
    Dette handler om innholdsproduksjon og er en sentral del av inbound markedsføring. For å tiltrekke seg kunder er det viktig at innholdet gir målgruppen akkurat den informasjonen som de trenger. Derfor er velskrevne tekster og artikler på sosiale medier en ypperlig innholds-kanal. Det er viktig med søkemotoroptimalisering og løsning av utfordringer i en kjøps-prosess. Det er ønskelig med en organisk synlighet og et innhold som går utenfor de betalte annonsene.
  2. Konvertere
    Vi har lesere på bloggen, besøkende på nettsiden og en god del trafikk på nettbutikken. Hva nå? Disse må konverteres til leads. Dette er besøkende som er interessert i det vi selger og tilbyr. For å skape konvertering, inkluderer inbound markedsføring såkalte “handlingsoppfordringer”
    Se her! Kjøp ditt første kunstverk i dag!
  3. Selge
    Markedsføring og salg går som hånd i hanske. Vi må se på hvilke markedsaktiviteter som fungerer og som genererer mest salg.
  4. Begeistre
    Det handler om å skape den ekstraordinære opplevelsen for kunden. Dette er en viktig del av markedsføringen og strategien. Slik kan vi engasjere og begeistre. Dette gir gode kundeforhold, skaper tillit, mersalg og videre anbefalinger.

To former – hvem passer deg?

Inbound markedsføring er, i motsetning til de mer tradisjonelle markedsføringsstrategier som ofte dreier seg om å “mase” på seg potensielle kunder, en form der kunden oppsøker deg og bedriften din i første omgang.
Vi skiller mellom to typer:

Inbound markedsføring og outbound markedsføring er ord og to fenomener som ofte nevnes når vi snakker om markedsføring og strategiutvikling

Der inbound markedsføring tiltrekker seg kunder ved å produsere relevant og nyttig informasjon (innhold), er outbound marketing mer “oppmerksomhetskrevende” og en markedsføringsform som ikke opprinnelig skal dekke et behov, men ofte være selgende – hvor du som selger skal ta initiativet til å starte relasjonen.

Hvorfor bør vi bruke inbound markedsføring i vår nettbutikk?

Inbound markedsføring handler om å bruke ressurser man har på en optimal måte. Vi har er begrenset markedsføringsbudsjett og da gjelder det å bruke all innsats direkte på målgruppen vi ønsker. Samtidig jobber vi med “varme leads” og i stedet for å arbeide med kunder som kanskje ikke interesserer seg for vår tjeneste.

Styrken vår er å bruke denne helhetlige tilnærmingen for å se på kjøpsprosessen. Alle aktiviteter som vi gjør, måler vi effekten av. Vi har lagt opp en markedsføringstrategi.

Lurer på hvordan vi legger opp strategien? Les Synne sin blogg her!

Derfor har vi hele tiden en forståelse for hva som skjer i markedsføringen, hva som fungerer og ikke, samtidig som vi hele tiden må tenke på forbedringspotensial. Dette gir oss en unik mulighet til forbedring, stort potensiale og godt utbytte i fremtiden.

Inbound markedsføring i det digitale perspektivet

Det kan være lurt å bruke elementer ved inbound markedsføring når man skal legge opp en digital markedsføringstratgi fordi metoden kan tiltrekke seg kunden, og lar dem komme til deg gjennom god planlegging, innhold og markedsføring på sosiale kanaler.

For å få kunder til å komme til vår nettbutikk må vi vite hvem de er, hva de er opptatt av og hvor de er. Når vi har veldokumentert disse tre stegene, så er videre steg i strategien å lage relevant innhold som besvarer disse stegene. For vår nettbutikk var det viktig å ta opp temaer (og kunstformer) som interesserte kunden. Markedsføring på blogg, nettbutikk og sosiale medier ble satt i et helhetlig system.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *