Digital Markedsføring

Organisk og betalt søk –

Dette blogg-innlegget skal handle om hvordan plasseringen i søkeresultatene kan bestemmes etter betaling og kvalitetpoeng som er med på å sikre relevant annonsering mot kundene/søkerne.

Siden med søkeresultater fra Google viser tre søkeoddsannonser og deretter to organiske søkerresultater.

Som illustrasjonen ovenfor av søkingen rundt “mobildeksel” er alle søk verdifulle og nyttige når vi trenger informasjon raskt og effektivt. Google er en av tidenes største søkemotorer. Hva bestemmer denne rangeringen av søkeresultater?

Organisk søk VS betalt søk

Organisk søk er ubetalt plassering i søkeresultatene som kommer opp i søkemotorene. Det handler om å legge inn ekstra arbeid med nettsidens innhold og instilling for å gjøre den relevant og brukermessing for kunden.

Betalte søk er annonsering i søkemotorene. Vi kan gjøre betalte søk i de største søkemotorene som Google AdWords og Bing.

Det sies ofte at organiske søk må fortjenes og trigges. Annonseplassene forekommer av søkeord virksomheten ønsker å være synlige på.Virksomheten benyttet organiske søk for å øke nettsiden sin synlighet eller plassering blant alle søkeresultatene. Sammenlignet med betalte søk som tillater brukerne å betale for synlighet eller en annen fremtredende plassering.

Les også 10. SEO-tips for nettbutikker!

Fordelen med betalte og ubetalte søk

Fordelen med betalte søk er at disse søkene ofte genererer umiddelbare resultater, og gir svært viktige nøkkelord for SEO. Når du er en digital markedsfører og har markedaktiviteter online kan du ha nytte av informasjon om din brukere. Eks. Demografisk informasjon

Fordelen med organiske søk er at kostnadene er lik null. Virksomheten trenger ikke budsjett for sin markedsføring ut til kunden. Her er det tiden en må ta til hjelp! Organiske søk leverer gode ROI (return on investment) Begrepet handler om at du får tilbake investeringene du har brukt i markedsføringen og den – ofte – mange tiltak.

SEO for nettbutikker: ROI kalkultator

Hvordan utnytte disse søkemetodene?

Vi ønsker hyppig trafikk på nettsiden, konverteringer og økt salg.
Vi eksponerer og synliggjør virksomheten ved bruk av digital markedsføring, for slik å få plass i søkeresultatene. Både organiske søk og betalte søk er effektive markedsføringstiltak for effektivisering av synligheten på nett.

Gjennom betalte søk kan nettsiden få autoritet, og virksomhetens produkter/tjenester vises øverst på resultatlisten. Ved organisk søk handler det om (slik vi gjør på denne bloggen!) om å skape engasjerende teskter og godt infromativt innhold som fortjener høy plassering basert på dens relevans, viktighet og kvalitet.

Tips! Som digital markedsførere ønsker vi å se på hva folk søker på. Da kan det brukes verktøy som Google Trends, Keyword Planner og Google Search Control. Slik finner du de rette ordene og når målgruppen – på en effektiv måte.

Mittlerret.no

Besøk vår nettbutikk her!

Sammen med to klassekamerater har vi laget en nettbutikk som selger kunst fra hobbykunstnere. Vi bruker både organiske og betalte søk om hverandre for å få mest ut av den digitale markedsføringen. Annenser ved hjelp av betalte søk gir raske resultater og er blitt brukt ved kampanjer og “starts-hjelp” ved lansering for å nå ut til en bred målgruppe. Vi ønsker å skape godt innhold som blir vist i søkemotorene, og den organiske søkene bidrar også til å se hvilke søkeord, målgruppe og kjennetegn som skal brukes ved betalte søk.

One Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *