Digital Markedsføring,  E-læring

Performance marketing

Tåler du å se halve markeds-budsjettet forsvinne ut av vinduet?

I dette innlegget skal vi se på fenomenet som omhandler performance marketing og hvordan få avkastning på investerte markedføringskroner.

Hva er performance marketing?

Performance marketing handler om nettbasert markedsføring og er kjennetegnet som en kostnadseffektiv måte å jobbe med digital markedsføring på. Metoden skiller seg fra den mer “tradisjonelle” markedsføringen som har markeds-budsjetter, planlagte kampanjer og investeringmuligheter med en mer optimalisering av de ulike markedsaktivitetene underveis i prosessen, og slik jobbe med konkrete mål.

Her finner du 8 tips til en mer konkret markedsføring som gir resultater:

For å lykkes med performance marketing må man legge inn en høy arbeidsinnsats.

Det finnes fire typer resultater

Performance marketing er en form for digital annonsering hvor du betaler når det ligger målbare resultater.

“Half the money I spent on advertising is wasted: the trouble is that I don’t know which half”

John Wanamaker

Arbeidsmetoden styres av resultatene underveis og består av fire typer resultater:

  • CPC (kost-per-click): Dette er annonser hvor du betaler for antall klikk du får på kampanjen du kjører. Google Adwords erblant annet et svært vanlig CPC verktøy og prisen på søkeordene varierer ut ifra hvor høy konkurransen er. Andre ting som kan avgjøre er kvaliteten på annonsen og landingssiden den fører til.
  • CMP (kost-per-tusen): baserer seg på hvor mange ganger en annonse vises til en person, og metoder som retargeting og bannerannonsering baserer seg på dette prinsippet. Du kan styre hvor mange ganger en annonse kan vises per person.
  • CPL (kost-per-lead): En modell som baserer seg på betalt for antall konkrete henvendelser fra potensielle leads (kunder), som annonsen har klart å generere. For å kunne sette en pris som er realistisk må man regne ut hva en kunde er verdt i snitt. Her kan det være nyttig å ha en salgsavdeling som kan fortelle deg hvor mange kunder du trenger for å gjennomføre et salg. Det viktigste er å bli enige om hva hvilke kriterier som skal gjelde for en lead, og hva som kjennetegner en kvalifisert lead.
  • CPA (kost-per-handling): En nettannonse som er priset ut ifra et salg og betalingen kommer fra dokumenterte salg. Dette er vanlig innenfor affiliate marketing (provisjonsbasert markedsføring).

En del av den digitale markedsføringstrategien

I dag har vi flere digitale verktøy og metoder som hjelper oss å jobbe enda mer resultatbasert. Jeg ønsker å trekke frem digital rådgiver i B2B , Esepen Skogheimn Haugen, og han LinkedIn artikkel som akkurat gir en konkret, kortfattet oversikt over viktigheten for bedrifter som ønsker å bruke performance marketing til sin økonomiske fordel i markedsføringen.

Oppsummert handler den nettbaserte markedsføringen om:

  • Fokuser på KPIs og bruk disse som taktiske målenheter.
  • Hjelper deg med å betale kun for det du får.
  • Rask optimalisering.
  • Du får sanntids-rapporter om avkastningen.
  • Mindre risiko – ingen forehåndsbetaling.
  • Performance marketing er ikke avhengig av store budsjetter.
  • Det er en innovativ og løsningsorientert metode som genererer i mest mulig verdi.

> Les også om Performance marketing og alt du trenger å vite i 2020!

2 Comments

  • Frida

    Liker en liten ballsy innledning, det er gøy! Du skriver godt og ryddig og kommer til poenget uten for mye tull og overflødig tekst, det liker jeg.

    Veldig bra jobba og masse lykke til videre 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *